5 manieren om eiwitten te verwerken in je dieet

Ieder lichaam heeft eiwitten nodig om goed te kunnen functioneren. Niet iedereen krijgt evenveel eiwitten binnen op een dag, terwijl het wel belangrijk is om genoeg eiwitten te consumeren. Eiwit is namelijk een belangrijke voedingsstof voor jouw lichaam. De hoeveelheid eiwitten die jij nodig hebt, hangt af van jouw gewicht. Die hoeveelheid kan je dus aan de hand van jouw gewicht bepalen. Ben je benieuwd hoe je genoeg eiwitten binnen kan krijgen op een dag? Lees dan hieronder verder.

Dierlijke producten

De bekendste manier van eiwitten consumeren, is door dierlijke producten te eten. Daar zitten veel eiwitten in die jouw lichaam goed kan gebruiken. Dierlijke producten worden overigens gezien als complete eiwitten. In dierlijke producten zitten namelijk alle belangrijke aminozuren, dus eigenlijk kunnen dierlijke producten niet ontbreken. Waarschijnlijk eet je al veel dierlijke producten op een dag waardoor je al een goede hoeveelheid binnenkrijgt. Dierlijke producten variëren uiteraard. Je kan bij dierlijke producten denken aan bijvoorbeeld vlees, kaas, eieren en kwark eiwitten.

Plantaardige producten

Naast dierlijke producten zijn er ook plantaardige producten die veel eiwitten bevatten. Plantaardige producten worden vooral gebruikt door mensen die geen vlees eten. Het is voor die mensen extra belangrijk om een goede variatie aan plantaardige producten te eten om toch nog eiwitten binnen te krijgen. Plantaardige producten zijn onder andere pasta, bonen en noten. Volkoren producten zijn trouwens nog beter als je genoeg eiwitten wil consumeren.

Eiwitsupplementen

Er bestaan producten met veel eiwitten. Deze worden ook wel eiwitsupplementen genoemd. Dit is tevens een goede manier om genoeg eiwitten binnen te krijgen op een dag. Het fijne aan de eiwitsupplementen is dat er veel verschillende soorten zijn. Eiwitsupplementen worden over het algemeen vaak gebruikt door sporters. Sporters hebben veel eiwit nodig, omdat eiwit het herstel van de spieren bevordert. Dit betekent dat je als sporter ervan profiteert als je genoeg eiwitten eet.

Proteïne repen

Proteïne repen zijn een bekende soort van eiwitsupplementen. Door proteïne repen te eten, zorg je ervoor dat je genoeg koolhydraten en eiwitten binnenkrijgt. Het is overigens handig als je wil afvallen, omdat de eetlust verminderd kan worden. Je kan namelijk een verzadigd gevoel krijgen van proteïne repen waardoor je minder gaat eten. Zoals eerder al is gezegd, bevordert een proteïne reep ook het herstel van de spieren na een zware training.

Tussendoortjes

Tussendoortjes kunnen uiteraard niet ontbreken in de lijst. Veel mensen kiezen ervoor om bijvoorbeeld noten als tussendoortje te eten. Dit is ook slim als je meer eiwitten wil eten, omdat noten vol zitten met eiwitten. Loop eens rustig een rondje in de supermarkt en bekijk de verschillende tussendoortjes die in de schappen liggen. Zo kom je erachter waar genoeg eiwitten zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *