Hardlopen op hartslag tijdens een marathon

Geplaatst door

Een nieuwe trend in hardloopland. Veel hardlopers gaan op deze nieuwe manier van hardlopen over. Sportrusten was een van de eerste partijen die met deze trend begon. Hardlopen op hartslag is niet meer weg te denken. This is Running traint hardlopers naar marathons toe. Dat doen zij met het 14 km schema van Sportrusten. Zij hebben vele hardlopers met dit schema en met deze visie over de finish geleid. Maar trainen op hartslag doe je niet zomaar. Het is een andere manier van hardlopen. En andere mindset.

Als je voor de marathon gaat dan kan je op verschillende manieren trainen. Traditioneel, waarbij je elke week een lange duurloop doet. En waarbij de kans op blessures en overtraining groot is. Daarnaast kan je trainen op hartslag. Hierbij houdt je een schema aan waarbij je relatief korte duurlopen doet. Je start in het begin van het schema met 10 km en de duurlopen lopen op tot 14 km. Dat is niet veel zou je denken. Maar het schema heeft zich dubbel en dwars bewezen. Het schema is daarnaast niet blessuregevoelig. En heel veel lopers staan na het traject mega fit aan de start van de marathon.

Als je wilt hardlopen op hartslag moet je wel voldoen aan een aantal eisen. Zo moet je een 10 km binnen het uur kunnen lopen. Dit aangezien je te maken hebt met het tijdslimiet van een marathon. Daarnaast moet je een basisconditie hebben van minimaal 10 km voordat je met het schema van start gaat. Ook moet je een hardloopervaring hebben van minimaal 1 jaar om te gaan trainen op hartslag. Verder zijn er weinig eisen en voorwaarden.

Het is belangrijk dat je volledig toegewijd bent aan het hardloopschema om te gaan hardlopen op hartslag. Je moet namelijk geloven in de visie en gedachte achter deze manier van trainen. Doe je dit niet dan kan het averechts werken. Daarnaast moet je jezelf de tijd geven om het trainen op hartslag onder de knie te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *